Varró Dániel

Író- olvasó találkozó Varró Dániellel

December 9-én látogatta meg iskolánkat Varró Dániel kortárs költő, aki egy előadást tartott iskolánk diákjai, tanárai és a versei iránt érdeklődők számára egyaránt. Az előadás után, lehetőségünk nyílt egy rövid riport készítésére is.

A verseit csak a fiataloknak szánja?

Miközben írok, általában nem szoktam arra gondolni, hogy ez most kinek lesz való. Ezért elő szokott fordulni, hogy a felnőtteknek szánt verseimet gyerekesnek titulálják, a gyerek verseket felnőttesnek. Miközben írok, saját magamat szoktam szórakoztatni és olyat írni, ami nekem tetszene. Amióta vannak gyerekeim, az óta a gyerek verseimet azért célzottabban nekik és az ő korosztályuknak írom.

Fotó: Szőke Zsolt

 

Személynek szokott verseket címezni valakinek vagy valakiknek?

Igen. Hiszek abban, hogy jót tesz, ha van egy kis személyesség. Az új könyvemben például a feleségemnek, mert hitvesi versek is vannak benne. Előfordul, hogy a gyerekeknek írok így. Benne is szokott lenni a nevük, aminek ők nagyon örülnek, hogy egy-egy vers róluk szól.

Sok művésznek vannak alkotással kapcsolatos szokásai. Például csak hajnalban alkotnak, esetleg kizárólag olajlámpa fényénél. Önnek vannak ilyen alkotáshoz kapcsolódó különös szokásai?

 

Van ilyen, de azért annyira nem különös. Én is inkább hajnalban írok. Este már nem, olyankor fáradt vagyok. A legkevésbé úgy megy az írás, hogy ha leülök írni, akkor minden más, ha elmegyek sétálni, az például szokott segíteni, vagy ha valami mást kell csinálni. Egyetemista koromban vizsgaidőszakban volt leginkább ihletem.

Mi az ihlet forrása? Mi ihleti meg?

Többféle dolog. Általában mindig az, ami körülvesz Mostanában egyrészt a gyerekeim ihletnek meg. Sokat írok róluk. Akár pici dolgok, kis bosszúságok, örömök is motiválnak, tehát nagyon alanyi költő vagyok.

Melyik verseskötet áll önhöz a legközelebb?

Nem gondolkoztam még ezen. Nem tudom. Nem vagyok az a nagyon elégedett típus. A kiadott könyveimnek utólag is inkább a hibáit látom, azon gondolkodom, hogy mit lehetett volna jobban csinálni. Azt gondolom, hogy amit majd fogok írni, az majd remélhetőleg sokkal jobb lesz. Ha muszáj választani egyet, akkor talán a Maszathegyet mondanám, mert azt szeretik sokan, és azt gondolom, hogy abban van bent az én hangom.

 

 

Milyen érzés, hogy érettségi tétel szól önről?

Egyrészt nagyon megtisztelő, gyakorlatban nagyon fura. Sokszor nagyon fura. Vicces azzal találkozni, hogy több kidolgozott érettségi tétel láttam és nagyon sok olyan dolog van benne, ami nekem nem jutna eszembe, vagy ami tényleg belemagyarázásnak tűnik így. Érdekes, hogy mások mit látnak meg, hogy jellemzik. Sokat írnak nekem, hogy segítsek kidolgozni a rólam szóló érettségi tételt. Azonban nem tudnék leérettségizni ötösre magamból.

 

Szeretné, hogy egy napon Önről is híres magyar költőről emlékezzenek majd meg, akár a Nyugat nemzedékeiről?

Erre azt szoktam mondani, hogy nekem már mindegy lesz, ha meg leszek halva. Igazából ez annyira nem foglalkoztat. Az érdekel, hogy mi az ami avul, mi az ami maradandó.

Fotó: Szőke Zsolt

 

 

 

Van kedvenc idézete saját magától?

Személyes kedvencem nincs. Nem szoktam idézetként gondolni a verseimre. Az SMS versek annyira rövidek, hogy akár idézetnek is mondhatók. Inkább versekben gondolkodom nem idézetekben.

Van kedvenc költője?

Nagyon sok költőt szeretek és a sokszínűséget szeretem a költészetben, valamint, hogy nincs egy helyes út, ahogy verset lehet írni. Szeretem, hogy nagyon sokféle költő, nagyon sokféle hangon írt verset. Rengeteg kedvencem van.

Vizuális típus, tehát látja maga előtt a képeket, amikről ír?

Nem, abszolút nem. A versek zenei részével és a versformákkal szeretek bíbelődni. Nem sok képet használok.

Akkor had kérdezzem meg, hogy milyen érzés volt látni az általunk alkotott kisfilmet?

Nagyon tetszett, nagyon meglepődtem és örültem neki. Tetszett, ahogy megelevenedik akár csak az SMS vers, vagy, ahogy történet kerekedett a versek köré.

Versenyeken számos Varró Dániel verset szavalnak. Ez milyen érzéseket vált ki Önből?

Nem annyira vagyok híve a szavalásnak. De amikor gyerekek szavalják a verseimet, és látszik rajtuk, hogy lelkesek, még mondjuk úgy romlatlanok, az nagyon aranyos és kifejezetten tetszik.

Bíztatná a gyermekeit, hogy versmondó versenyeken esetleg mondják el az Ön verseit?

Nem tudom. Azt még át kéne gondolni és megbeszélni a feleségemmel.

Kozma Marcell

 

Valamint iskolánk diákjai készítettek egy versei által feldolgozott kisfilmet,amelyet az alábbi linken megtalálhattok!:)

 

https://www.youtube.com/watch?v=qlJKHwal4Z0