Erdély

Erdélyi kirándulás (2017.03.14-2017.03.19)

Március 14. (Kedd) Utazás Kézdivásárhelyre.

5.00-kor indulás a KSZC Nagyatádi Ady Endre Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma elől, 32 tanulóval (19 lány, 13 fiú), 4 pedagógussal (3 nő, 1 férfi) és a két buszsofőrrel.

Útvonal: Nagyatád – Arad – Déva – Nagyszeben – Székelyudvarhely - Kézdivásárhely. Harmadik pihenőhelyünk Dévánál volt, így kihasználtuk az alkalmat és megnéztük Déva várát.

Érkezés: 22.15-kor Kézdivásárhelyre az Apor Péter Líceum Kollégiumába, ahol a késői időpont ellenére nagyon kedvesen fogadtak minket.

Március 15. (Szerda) Részvétel az ünnepségen, találkozás a lícium diákjaival, városnézés.

8.30-kor az iskola étkezőjében kaptunk bőséges reggelit. Majd találkoztunk az iskola igazgatójával. 9.45-kor az iskola udvarán gyülekeztünk az ottani diákokkal. Elindultunk a Bem szoborhoz, ahol az iskola tanulói egy 15 perces iskolai műsort adtak. Kézdivásárhelyen az a szokás, hogy a helyi magyar iskolák a város központjában lévő szobroknál tartják saját iskolai ünnepségüket. Ezután következett az iskolák felvonulása a Gábor Áron téren. Miután mindenki felvonult a téren, különböző helyeken sorfalat álltak az iskolák pedagógusai és diákjai, így mi is csatlakoztunk a sorfalhoz. 11 órakor pedig kezdetét vette a környező települések felvonulása lovakkal, szekerekkel, énekszóval kísérve. Láttunk huszárokat, népviseletbe öltözött embereket. Teljesen más sokkal bensőségesebb hangulatban ünneplik a március 15-ét, mint ahogy mi megemlékezünk róla Magyarországon.

13 órakor ebédeltünk a kollégiumban. 14.30-kor elsétáltunk az Erzsébet terembe, ahol egy kiállítást nézhettünk meg. Ezután a Gyűjtemények Házába látogattunk, ahol ismét sok érdekes dologgal találkozhattunk. Beke Ernő pedig egy rendkívüli magyar és történelem órát tartott a gyerekeknek. 16.30-17.30 között városnézésre került sor szabad program keretében.

17.30-kor vacsora volt a kollégium étkezőjében.

18.00-19.30-ig Táncházon vettünk részt az ottani fiatalok vezetésével.

Március 16. (Csütörtök) Kirándulás Háromszék nevezettességeinek megtekintése.

1. Gelence: gelencei római katolikus templomot idegenvezetőnk keresztanyja mutatta be nekünk, ennek köszönhetően szinte otthon éreztük magunkat. A várfallal körülvett, kisméretű, hajó-szentély térfűzésű templom a kora gótikus székelyföldi műemlékek egyik legszebb emléke. A hajó deszkával fedett gerendás mennyezete 12 sorban összesen 103 kazettára van felosztva. Alapfestésük fehér, nagyságuk 85 x 77 centiméter. A kazettákat nagyobbrészt rozettákkal és növényi ornamentikával díszítették, de vannak közöttük egyházi vonatkozású és heraldikai ábrák is. Különösen tetszett a Szent László legendát megjelenítő festmény sorozat.

1. Kovászna városban különböző borvizeket kóstolhattunk meg, és Pokolsár nevű természetvédelmi ritkaságot is megtekinthettünk.
  2. Csomakőrös: Kőrösi Csoma Sándor emlékfák
  3. Zágon: Mikes kert, Mikes-tölgyek, Mikes-Szentkereszty-kúria

1. Dálnok: Dózsa György szobor (Szobotka András alkotása).
  2. Csernáton: Haszmann Pál múzeum

Este hatra értünk vissza a kollégiumban, akkor vacsoráztunk. Vacsora után szabad program volt a gyerekeknek.

Március 17. (Péntek) Kirándulás

1. Torja: Kézdivásárhelytől 8 km-re ÉNY-ra a Torja patak völgyében fekszik. I.e az V. évszázad óta lakott. 1307-ben THORIA néven említik először. Altorján található az Apor család XVII. sz. klasszicista kastélya. A világ legnagyobb székelykapuja található itt: 9,5 m magas és 15 m széles.

1. Bálványosvár: a település feletti 1040 m magas sziklatetőn állnak Bálványosvár romjai (XI-XIII.sz.). XIV. századtól az Aporoké. Belső fala IV. Béla idején épült (1235). Külső fala IV. László idejében (1272-1290).3. Czárfürdő: 1895-ben alapította Csiszár Dénes. 1912-ben alakult a „Bálványos Fürdő és Szénsavgyár Rt”.

1. Fürdőmedencék: Timsós, Csokoládé, Vallató, Hammas-fürdők.

1. Büdös barlang: 1052 méter magasságban található a Bálványosi hágón egy elhagyott kénbarlang. 1892-ben falaztatták ki kővel a kb. 14 méteres üreget. A barlang levegőjének vegyi elemzését Ilosvay Lajos magyar vegyész készítette el 1884-ben. A gázhozama 3000-6000 m3, 95,82 % CO2; 2,66 % N2; 0,38 % H2S, 0,14 % O2. Egészségügyi hatásai: keringési és vérnyomásproblémák, valamint bőrbetegségek, allergiás tünetek leküzdésére.
  2. Szent Anna tó: Krátertó az Erdélyi Csomád hegységben, kb. 29000 éve keletkezett. A tó felszíne 0,22 km2, mélysége 7 m, a part hossza 1,73 km. A tó legendájához kapcsolódó kápolnát is megtekintettük, és a szemfülesek friss medve nyomot is láthattak.

Délután 14.30-kor érkeztünk meg a kollégiumba, utána ebédeltünk. Majd a helyi asszonyok segítségével az udvaron kürtöskalácsot sütöttünk. Este hatkor vacsora volt, utána szabad program a gyerekeknek. Szabad program után egy búcsú bulit tartottak maguknak a diákok.

Március 18. (szombat) Utazás Székelyudvarhelyre, Parajdi Sóbánya.

7.30-kor volt a reggeli, utána indulás Székelyudvarhelyre. 10.10-re értünk Székelyudvarhelyre. Átvettük a szállást, mindenki egy kicsit megpihenhetett. Utána délre átsétáltunk egy közeli vendéglőbe, ahol megebédeltünk. Az étkezés után busszal ellátogattunk a Parajdi Sóbányába. A sóbányához egy helyi járatos busszal utaztunk egy barlangban 1.5 km-en keresztül. A barlang nagyon érdekes volt, és a levegő hihetetlen tiszta volt. Este hatkor vacsoráztunk a közeli vendéglőben, utána szabad program volt a gyerekeknek. A napunkat csak az rontotta el, hogy sajnos egész nap esett az eső.

Március 19. (vasárnap) Utazás haza Nagyatádra.

7 órakor a szállásadó iskola ebédlőjében megreggeliztünk, majd fél nyolckor elindultunk haza. Hazafelé kétszer álltunk meg, így este hétkor parkoltunk le a KSZC Ady Endre Gimnáziuma előtt.

Összegzés: A kirándulás alapvetően nagyon jól sikerült. A gyerekek kulturáltan viselkedtek és a többségük nagyon érdeklődő volt. Március 15-ke ünneplése nagyon szép volt, hihetetlen, hogy az ottani emberekben, milyen mélyen él a magyarság. A fogadó iskola általi kirándulások nagyon jól sikerültek, sok érdekes dolgot nézhettünk meg. Külön köszönet az ottani földrajz és biológia tanároknak, akik nagyon felkészültek voltak, és sok szép érdekes dolgot mutattak meg nekünk.